پایگاه اطلاع رسانی جبهه جهانی مستضعفین 30 تير 1392 ساعت 15:12 http://mwfpress.com/vdce.o8ebjh8fx9bij.html -------------------------------------------------- اسلام در شرق: عنوان : بررسی وضعیت مسلمانان چین -------------------------------------------------- هرچند در چین بعد از مائو آزادی‌های مذهبی زیادی اعطا شده است و بسیاری از مسلمانان آزادانه به انجام فرایض مذهبی می‌پردازند، اما همچنان برخی از مسلمانان نظیر اویغورها با محدودیت زیادی مواجهند. متن : گروه پژوهش جبهه جهانی مستضعفین - چین با دارا بودن جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون نفر، یکی از مهم ترین کشورهای جهان محسوب می شود و مسلمانان زیادی را در خود جای داده است. در مقاله پیش رو به بررسی جایگاه اسلام در چین و همچنین شرایط مسلمانان در این کشور خواهیم پرداخت. ورود اسلام به چین پیشینه ورود اسلام به چین به قرن اول هجری باز می گردد. در این زمان عرب ها و فارس ها از راه های دریایی و جاده ابریشم، در زمان سلطنت سلسله تانگ، به چین مهاجرت کرده و همین عامل موجب ورود دین اسلام به کشور چین شد. (+) در واقع مسلمانان اول بار از مرزهای جنوب غربی به عنوان تاجر به چین وارد شدند و پس از ورود، تبلیغ گسترده دین اسلام را در این کشور شروع کردند. مسلمانان چین آمار دقیقی از تعداد مسلمانان چین در دست نیست، ولی پیش بینی می شود در حال حاضر حدود بیست و دو میلیون مسلمان در این کشور زندگی می کنند.(+) دو گروه عمده مسلمانان در چین عبارتند از: - هویی ها (که تا سال ۲۰۱۰ در حدود ۱۰.۹ میلیون جمعیت را شامل می شدند) - ایغورها (۹.۵ میلیون بر اساس آمار سال ۲۰۰۸) این دو گروه ۹۰ درصد مسلمانان چین را تشکیل می دهند. دیگر گروه های مسلمان در چین عبارتند از: قزاق ها، ازبک ها، تاجیک ها، تاتارها، قرقیزها، سالارها، دانگجیانگ ها و بونان ها. (+) شرایط مسلمانان چین شرایط مسلمانان در چین همواره با فراز و نشیب زیادی مواجه بوده است. به دنبال خشونت های نژادی و فرقه ای قرن ۱۸ در این کشور، بسیاری از مسلمانان قتل عام شدند. با پایان یافتن این خشونت ها در نیمه اول قرن ۲۰ و پس از به قدرت رسیدن "مائو"، حکومتی کمونیستی و ضدمذهبی در این کشور بنیان نهاده شد. در این چارچوب نیز بسیاری از مسلمانان کشته و آن هایی هم که زنده ماندند، با محدودیت های زیادی مواجه شدند. به ویژه در چارچوب انقلاب فرهنگی مائو در سال ۱۹۶۶ بسیاری از دگراندیشان از جمله مسلمانان سرکوب شدند. (+) با درگذشت مائو و پایان یافتن انقلاب فرهنگی در سال ۱۹۷۶ مسلمانان چین توانستند به آزادی های نسبی دست یابند. در سال ۱۹۷۸ "دنگ شیائوپینگ" مذهب را آزاد اعلام کرد. بر این اساس بسیاری از مساجدی که بسته شده بودند دوباره گشایش یافتند و مسلمانان آزادانه توانستند به فعالیت مذهبی بپردازند. (+) مسلمانان و چین کنونی امروزه انجمن ها، مدارس و دانشکده های اسلامی بسیاری در این کشور به وجود آمده اند، مساجد جدیدی ساخته می شود و می توان گفت، مسلمانان چینی پس از سال ها سرکوبی در حال ترقی و احیا هستند. در طی این سال ها فرصت های آموزش اسلامی بسیاری برای مسلمانان چین فراهم شده است. از آموزش مذهبی در مساجد چین گرفته تا ایجاد دانشکده های اسلامی دولتی، دانشکده های خصوصی اسلامی و... حتی دانشجویان مطالعات اسلامی برای ادامه تحصیل به دانشگاه های مختلف در کشورهایی چون مصر، عربستان، پاکستان، مالزی و ایران نیز فرستاده می شوند. (+) امروزه حدود ۴۵ هزار مسجد در چین وجود دارد که هر کدام از آن ها به عنوان یک مدرسه نیز محسوب می شود. بر این اساس افراد بسیاری برای کسب دانش به این مساجد رجوع می کنند. همچنین در این کشور موسسات قرآنی متعددی وجود دارد. (+) زبان خاصی میان مسلمان چین وجود دارد که زبان "مسجد" نام دارد. این زبان عبارت است از آمیزش و ادغام برخی کلمات عربی با کلمات چینی که مسلمانان چینی به منظور ادای نمازهای خود و انجام امور دینی و تعاملات اسلامی از آن بهره می برند. همچنین قوانینی در چین وجود دارد که به تنش زدایی از دین منجر شده است و به ادیان اجازه ادامه و گسترش فعالیت هایشان را می دهد. مسلمانان در چین می توانند به ادای نماز و برگزاری جشن ها و اعیاد بپردازند و حتی حکومت چین سه روز را به منظور برگزاری جشن مسلمانان تعطیل اعلام کرده است. (+) حدود چهل نوع تفکر اسلامی در این سرزمین وجود دارد. مکاتب فکری چون شاندونگر، شانسی، طبقات صوفیه از جمله این مکاتب است. رویکردهای متفاوت مسلمانان مناطق سواحلی و شرقی و مناطق شمالی چین دلایل بارز این تنوع در اندیشه است. البته بعضی از این مکاتب به دلیل فقدان ارتباط قوی و مستمر با کانون های مهم اندیشه اسلامی در خاورمیانه، گاه به خرافه و افسانه سوق داده شده اند. (+) بر این اساس می توان گفت پس از پایان انقلاب فرهنگی و پایان دوره حکومت مائو و به دنبال تغییر شرایط مسلمانان از آزادی های بیشتری به نسبت قبل برخوردار شده اند. البته این مطالب بدین معنا نیست که مسلمانان چین در آرامش کامل به سر می برند و هیچ گونه مشکلی ندارند. از جمله مسلمانانی که در این کشور سرکوب می شوند و با مشکلات عدیده ای از جانب دولت دست و پنجه نرم می کنند، ایغورها هستند. اویغورهای مسلمان منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ در شمال غربی چین واقع است و بزرگ ترین منطقه چین به شمار می رود. اویغورها اغلب شهرنشین هستند و به بازرگانی و پیشه وری مشغول هستند. پیش از تسلط چین بر این منطقه اویغورها دولت مستقل خود را داشتند و در طول تاریخ چندین بار زمام امور مناطق پیرامون خود در مغولستان و آسیای مرکزی را به دست گرفتند. اویغورها تاکنون بارها برای استقلال از چین تلاش کرده اند که بی نتیجه مانده و دولت چین همواره استقلال طلبان را تروریست معرفی کرده است. همچنین حکومت مرکزی چین در سرکوب مسلمانان بسیار فعال بوده به طوری که تمامی ۹۳۸ مدرسه دینی که در سال ۱۹۸۹ فعال بودند تا سال ۱۹۹۶ توسط دولت چین تعطیل شده است. به ویژه پس از سپتامبر ۲۰۰۱ و تبلیغات ضداسلامی از سوی کشورهای غربی، دولت چین از این مساله به نفع خود استفاده کرد و تهاجم گسترده ای را برای فرهنگ زدایی اسلامی به بهانه مبارزه با تروریسم در این منطقه آغاز نموده است. (+) اویغورها در مشاغل رده پایین به کار گمارده می شوند نتایج بررسی هایی که اخیرا توسط دکتر رضا حصمت از دانشگاه ملبورن استرالیا صورت گرفته است، نشان می دهد که گرایش بالایی در به کارگیری جمعیت اقلیت مسلمانان اویغور در پست های پایین و با حقوق کم در این کشور، دیده می شود. (+) ممنوعیت روزه برای مسلمانان اویغور چین دولت چین مراقبت شدیدی بر فعالیت های مسلمانان منطقه اویغور در ماه مبارک رمضان انجام داده است. این تدابیر و مراقبت ها، شامل منع دانشجویان مسلمان از روزه گرفتن در روز رمضان و مواظبت رفت و آمدهای آنها می شود.(+) محدودیت شدید اویغورها در برگزاری نماز جماعت همچنین این افراد نه تنها اجازه ندارند نمازهای یومیه خود را در مساجد برگزار كنند، بلکه از اقامه نماز میت نیز محروم هستند. (+) هرچند در چین بعد از مائو آزادی های مذهبی زیادی اعطا شده است و بسیاری از مسلمانان آزادانه به انجام فرایض مذهبی می پردازند، اما همچنان برخی از مسلمانان نظیر اویغورها با محدودیت زیادی مواجهند. با این همه در بین اقوام مختلف به ویژه قوم هوئی گرایش روزافزون مردم چین به سمت دین مبین اسلام قابل مشاهده است. منابع: http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=۴۷۵۷۱۹&l=fa http://islam.about.com/od/muslimcountries/a/population.htm The Muslim Minority Nationalities of China:Toward Separatism or Assimilation?, Dudley L. Poston, J & others, available in: http://paa۲۰۱۰.princeton.edu/papers/۱۰۰۴۸۵ http://www.mehrnameh.ir/article/۵۷۵ - فدایی،سید احمد ، وضعیت مسلمانان چین در دوره های مختلف، علوم انسانی مشکو ة بهار ۱۳۶۹ - شماره ۲۶ - درو. سی. گلدنی. اسلام در چین همگرایی یا تجزیه طلبی. . فصلنامه نامه تاریخ پژوهان، ش. شماره ۵. http://www.irfi.org/articles/articles_۵۵۱_۶۰۰/islamic_education_in_china.htm http://chinaperspectives.revues.org/۲۳۰ http://www.aviny.com/News/۸۴/۱۰/۰۳/۰۷.aspx http://www.noordir.com/fa/magazine/magart/۴۴۷۳/۴۴۷۷/۳۴۵۱۰ http://www.hawzah.net/fa/news/newsview/۷۹۷۸۹ http://www.ccsp.ox.ac.uk/dr-reza-hasmath http://www.fardanews.com/fa/news/۲۷۴۲۲۱/%D۹%۸۵%D۹%۸۵%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۸%B۹%DB%۸C%D۸%AA-%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۲%D۹%۸۷-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C-%D۹%۸۵%D۸%B۳%D۹%۸۴%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۷%D۹%۸۸%DB%۸C%D۸%BA%D۹%۸۸%D۸%B۱-%DA%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۶ http://www.taghribnews.com/vdcepn۸zzjh۸wwi.b۹bj.html