پایگاه اطلاع رسانی جبهه جهانی مستضعفین - آخرين عناوين باشگاه خبرنگاران :: نسخه کامل http://mwfpress.com/fa/Country-Journalists-Club Thu, 21 May 2015 07:26:37 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://mwfpress.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه اطلاع رسانی جبهه جهانی مستضعفین http://mwfpress.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نامپایگاه اطلاع رسانی جبهه جهانی مستضعفین آزاد است. Thu, 21 May 2015 07:26:37 GMT باشگاه خبرنگاران 60 لید نویسی http://mwfpress.com/vdch.6nkt23nmwftd2.html لید، ورودی یا طلایه، به اولین پاراگراف از پیکره یا بدنه خبر یا گزارش گفته می شود و نقش بسیار پر اهمیتی در جذب و جلب توجه مخاطب دارد. لید حاوی اولین واژه هایی است که مخاطب را مورد خطاب قرار می دهد.لید در مساحت یا اندام خبر در موقعیتی قرار دارد که خبرنگار می تواند با بهره گیری از نیروی جادویی کلمات، عبارتی زیبا خلق کند.لید بعد از تیتر اولین کلماتی است که مخاطب با آن برخورد می کند .روزنامه نگاران انگلیسی به لید Intro می گویند. آمریکایی ها هم Lead و هم Nose را به کار می برند و روزنامه نگاران فرانسوی به آن Attaque می گویند. (شکرخواه یونس، ۱۳۸۰:۲۶)احمد توکلی، روزنامه نگار ایرانی نیز عناون طلایه را برای لید در گزارش نویسی برگزیده است(توکلی،احمد، ۱۳۸۳:۱۶۷)در مجموع، اولین کلمات خبر، سلاح ضربتی خبرنگار محسوب می شود. در خبر نویی باید با قرار دادن مهمترین پرهیجان ترین و گیراترین قسمت خبر در ابتدای آن، بر بی اعتنایی خواننده غلبه کرد و او را مجذوب و شیفته ساخت (محکی اصغر: ۴۶)لید تنظیم کننده نبض مطلب است. لید شکارچی حواس خواننده است. لید جوهر مطلب را به خواننده ارائه می دهد. با تکمیل لید، مبارزه به آخر نمی رسد هنوز متن خبر در پیش است. نویسنده دقیق، پل همواری از لید به متن می زند. ( ال گیبسن مارتین، ۱۳۷۱: ۱۰۴).لید خبر هدایتگر خواننده به درون خبر است. از دیدگاه روزنامه نگاران، یورش به خواننده و غافلگیر کردن او از وظایف اصلی لید است و لید که می تواند به یک یا چند پرسش مربوط به عناصر خببر پاسخ دهد، باید حالت های اورژانس، هیجان و ضرورت را منتقل کند. اصلی ترین زاویه را بگشاید و لحن و مضمون اصلی را آشکار سازد. (شکرخواه یونس، ۱۳۸۰:۲۶).اگر لید خبر، به قول گزارشگران اخبار جنگی، در همان لحظه اول به فتح خاکریز(توجه خواننده) نایل نشود، باید جنگ را خاتمه یافته تلقی کرد که در آن بازنده روزنامه نگار است (شکرخواه یونس، ۱۳۷۴: ۵۲).به این ترتیب لید را باید به عنوان یک تکه زمین مرغوب در مرکز شهر در نظر گرفت که کسی روی آن آلونک نمی سازد.در حقیقت پاراگراف اول یا لید خبر می تواند خواننده را به خواندن متن هدایت کند و یا او را از خواندن و پیگیری خبر بازدارد. به طور معمول، لید خبر شامل یک یا حداکثر دو جمله (۳۰تا حداکثر۴۰ واژه) است (بدیعی نعیم، قندی حسین، ۱۳۸۳:۶۲).برخی بر این باورند که لید همان خلاصه یا چکیده خبر یا گزارش است. به اعتقاد آنان « لید یا خبرنما، ماجرای اصلی یک رویداد است که به طور معمول در اولین پاراگراف خبر یا گزارش می آید . به عبارت دیگر لید لید چکیده کامل و دقیق خبر یا گزارش است.» (محمدی فر محمدرضا، ۱۳۷۸:۳۶۵).اما برخی چنین نظری ندارند. نظر دیگر این است که لید خلاصه خبر نیس. خلاصه نویسی به درد کتاب و کتابخوانی می خورد. لید خلاصه یا چکیده مهمترین بخش خبر یا گزارش است، نه چکیده خبر.لید نخستین جملات خبری را که خلاصه موضوع اصلی واقعه یا عمل است، در بر می گیرد. در حقیقت لید وسیله ای است که اشتهای خواننده ای را که پس از دیدن تیتر متوجه خبر شده است، بیش از پیش به خواندن خبر ترغیب کرده و او را روانه شرح خبر می کند. ( محکی اصغر:۴۶).لید، نقش چراغ قوه ای را بازی می کند که خبر نگار به وسیله آن روی یک واقعه یا عمل نور تابانده و آن را برابر مخاطب قرار داده است .لید کلید ورود به منبع علاقه مخاطب است ، لید ابزار دعوت مخاطب و بی اختیار ساختن اوست . نویسندگان بزرگ خبر اعتراف می کنند که با وجود تجربه ای که دارند ، گاه برای نگارش یک لید، ده ها بار آن را خط می زنند و دوباره می نویسند و سرانجام به بهترین جمله و عبارت می رسند. (سروش محمد حسین، ۱۳۸۳:۴۵).اصول لید نویسینگارش لید برای هر سبک و سیاقی، برای خبرنگار دغدغه های یکسانی را به همراه دارد. اینکه کدام بخش از خبر، شایستگی و ارزش بیشتری برای قرار گرفتن در اولین پاراگراف خبر دارد، مهمترین پرسشی است که برای لحظاتی بیشترین انرژی یا تمرکز فکری خبرنگار را به خود معطوف می کند.شاید نگارش لید براساس عناصر ششگانه خبری یا همان لیدهای سنتی، آسان تر از نگارش سایر لیدهای تکنیکی باشد. اما با وجود این، هنگام نگارش لید پرسش های اساسی تقریبا مشابهی در ذهن خبرنگار متبادر می شود.اولین پرسش هایی که در هنگام لید نویسی ذهن خبرنگار را درگیر می کند، تشخیص همان «شش عنصر» خبری است.«بنیاد رویتر» در کتابچه «راهنمایی خبرنگاران» شروع نگارش لید را توام با این پرسش ها می داند: چه اتفاقی افتاده است؟ چه کسانی درگیر ماجرا بوده اند؟ چه موقع اتفاق افتاده است؟ چگونه این اتفاق افتاده است؟ من از کجا می دانم؟اگر به «چه کسی»، «چه چیزی»، «چه موقع»، «کجا»، «چرا» و «چگونه» در دو پاراگراف اول جواب ندهید، در ادامه خبر باید دست و پا بزنید تا خبر را خواندنی نگه دارید.در پاراگراف دوم هم بهتر است به سوالاتی جواب بدهید که در پاراگراف اول به آنها اشاره نشده است.رویتر در این کتابچه به خبرنگاران توصیه می کند که در ادامه نگارش خبر از خود بپرسید که چرا این خبر برای من و سایر خبرنگاران مهم است؟ یعنی «حالا خب که چی؟»هنگام نگارش لید باید توجه داشت که می توان مطالب را با تاکید بر یکی از شش عنصر خبری تنظیم کرد . باید در نظر گرفت که تداوم، تاکید و برجستگی با توجه به ارزشهای خبر لازم است، تا خواننده و مخاطب را به سوی خبر جذب کند.به این ترتیب برای نگارش لید با تاکید بر هر یک از عناصر شش گانه خبر می توان چنین مثال زد:لید «که»: رئیس کل بانک مرکزی نرخ جدید سود بانکی را اعلام کرد.لید «چه وقت»: امروز طرح سد بزرگ کارون چهار افتتاح می شود.لید «کجا»: قطر میزبان کشورهای صادر کننده گاز شد.لید «چه»: آزاد راه «تهران-شمال» نیازمند یک تریلیون تومان اعتبار است.لید «چرا»: افزایش نرخ تعرفه واردات فولاد، قیمت آهن را در بازار افزایش داد.لید «چگونه»: با ویدئو کنفرانس، ۱۰۰ طرح عمرانی استان خراسان دیروز به بهره برداری رسید.به طور معمول، در میان عناصر شش گانه برای نگارش لید، دو عنصر «چه» و «که» بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.با بهره گیری از عناصر شش گانه خبری، می توان دو لید موضوعی متفاوت را نوشت که کارشناسان خببر هیچ یک از آنها را توصیه نمی کنند. دو گونه لید که در حالت افراط و تفریط قرار دارند عبارتند از:لید بی محتوا: در این لید، عناصر خبری وجود داردد اما اطلاعات قابل توجهی را به مخاطب نمی دهد.وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز تهران را به مقصد پاریس ترک کرد.لید پرمحتوا: افراط در گنجاندن عناصر خبری در لید باعث می شود که خبرنگار معجون هفت میوه ای به نام لید پرمحتوا به خورد مخاطب بدهد که در پاراگراف دوم خبر جای هیچگونه توضیح و تشریحی را برای خواننده باقی نمی گذارد.کارگان کارخانه «ایکس» (چه کسی) دیروز (چه وقت) در اعتراض به تعویق چهارماهه پرداخت حقوقشان (چرا) با حمل پلاکاردها و سر دادن شعارهایی علیه مدیران کارخانه (چگونه) جاده تهران – کاشان (کجا) را به مدت سه ساعت مسدود کردند (چه).وقتی این لید را در برابر مخاطب قرار دهید . چیزی باقی نمی ماند که نصیب سایر پاراگراف ها شود.منبع ]]> باشگاه خبرنگاران Sat, 13 Jul 2013 09:46:28 GMT http://mwfpress.com/vdch.6nkt23nmwftd2.html تیتر نویسی http://mwfpress.com/vdcd.j0o2yt0kka26y.html تيتر يعني هدايتگر خواننده به سوي خبر.جمله يا عبارتي است كه به خبر هويّت مي دهد، مي تواند خواننده را به خواندن مطلب ترغيب كند، يا او را از خواندن باز دارد. خوانندة روزنامه پوياست و مطالب مخلتف را انتخاب مي كند. بررسيهاي بي شماري كه بر روي خوانندگان روزنامه انجام شده، نشان مي دهد كه خواننده به منظور تأمين «نيازهاي آني و آتي» وآگاهي از محيط اطراف خود، همه مطالب روزنامه را نمي خواند بلكه آنچه را كه مورد نظر اوست، برمي گزيند.تيتر در بسياري از روزنامه ها عامل مؤثري در توجه خوانندگان به آنهاست. بسياري از مردم، روزنامه را به خواندن تيترهاي صفحة اول آن بر روي دكة روزنامه فروشيها خريداري مي كنند.به همين دليل، صفحة اول اكثر روزنامه هاي ايران به سبك ويتريني و با تيتر هاي درشت آرايش مي شود. در چنين روزنامه هايي، بزرگي يا كوچكي تيتر، خود به خود اهميت تيتر را القا مي كند. البته بايد توجه داشت، در روزنامه هايي كه از سبكهاي ديگر صفحه آرايي بهره مي گيرند، علاوه بر مورد فوق، اولويت خبر را جايگاه تيتر در صفحه تعيين مي كند.ويژگي هاي تيتر:• بيان پيام خبري به طور خلاصه و فشرده؛• ترغيب خواننده به خواندن «ليد» و متن خبر (خريد روزنامه)؛• تعيين اهميت و ارزشيابي مطالب مختلف؛• تفكيك مطالب مختلف روزنامه از يكديگر؛• كمك به زيبايي صفحه روزنامه.بنابراين، با توجه به اهميت تيتر در ارزشيابي و اولويت بخشيدن به رويدادها، تيتر خبري بايد چكيدة مهمترين مطلب را دقيق و روشن بيان كند. به عبارت ديگر، تيتر بايد بتواند با حداقل واژه ها، حداكثر مفهوم و معنا را برساند.قواعد تيتر نويسي :• در نوشتن تيتر بايد از واژه هاي آشنا و رسا استفاده كرد؛• تيتر بايد روشن، دقيق و بدون ابهام باشد؛• چون تيتر، شعار (Slogan)نيست، بنابراين بايد حاوي فعل باشد، مگر در شرايطي كه انجام شدن يا انجام نشدن كار براي خواننده ابهامي در برنداشته باشد؛• انتخاب فعل مناسب،كليد موفقيت در نگارش تيتر است؛• از تكرار كلمه در تيتر بايد اجتناب كرد؛• از نوشتن تيتر هاي سؤالي، مگر در موارد ضروري، بايد خودداري كرد؛• از نوشتن تيتر هاي منفي بايد اجتناب كرد، مگر در مواردي كه تيتر هدف خاصي را دنبال مي كند،• از شكستن واژه ها در تيتر بايد پرهيز كرد؛• هر چه تيتر كوتاهتر باشد- به شرط آن كه مهمترين مطلب را به طور دقيق برساند- بهتر است؛• از نوشتن حروف اضافه و برخي واژه ها، مانند «به»، «براي»، «با» در ابتداي تيتر بايد خودداري كرد؛• شكل ظاهري تيتر را از نظر انتخاب واژه ها ي مشابه بايد در نظر گرفت؛• همانند ليد، «تيتر نقلي» به صورت «نقل قول مستقيم» تنها در صورتي مجاز است كه تيتر ويژگيهاي بالا را دارا باشد، درغير اين صورت، بايد مفهوم مطلب را به صورت «نقل قول غير مستقيم» براي تيتر نوشت.اجزاي تيترتيتر شامل اين اجزاست.تيتر اصلي: به تيتري كه مهمترين مطلب خبر را بيان مي كند، تيتر اصلي مي گويند درپاره اي ا ز خبرها، اين تيتر يگانه تيتر خبر است و به همين دليل با درشت ترين حروف نسبت به تيترهاي فرعي نوشته مي شود. مانند:مانور مشترك نيروهاي مسلح در خليج فارس برگزار شدروتيتر: روتيتر، تيتري است كه در بالاي تيتر اصلي قرار مي گيرد وبا حروف كوچكتر نوشته مي شود. روتيتر مقدمه يا مؤخرة تيتر اصلي است يا خود مستقل مي باشد. در تيترهاي يك يا دو ستوني، استفاده از روتيتر به صورت «مستقل» يا «مؤخره» مناسب نيست. روتيتر بايد به گونه اي باشد كه با برداشتن آن لطمه اي به تيتر اصلي خبر وارد نيايدزيرتيتر: بعد از تيتر اصلي و زير آن قرار مي‌گيرد با حروف كوچكتر از تيتر اصلي و مستقل از آن مي‌آيد: زير تيتر ضمن اينكه مفهوم مستقل از تيتر دارد به شكل يك تيتر ديگر زير تيتر اصلي مي‌آيد.خلاصه تيتر (Summary head): در پاره اي از موارد كه خبر طولاني است و حاوي مطالب متعدد مي باشد، مي توان خلاصه اي از مطالب مهم رابعد از تيتر اصلي يا زير تيتر به صورت جمله هاي مستقل بيان كرد. خلاصه تيتر را در اصطلاح حرفه اي «سوتيتر» (Soustitre ) هم مي گويند كه با ستاره يا نقطه هاي درشت در ابتداي جمله مشخص مي شود . مثال:روتيتر: با بهره برداري از كشتي «ايران هرمز -۲۵» در بوشهرتيتر اصلي: نخستين خط كشتيراني ايران - قطر افتتاح شدزير تيتر: كشتي «ايران هرمز - ۲۵» ظرفيت ۱۵۰ مسافر و ۵۰۰ تن بار را دارد.خلاصة تيتر: کشتي «ايران هرمز - ۲۵) مسافت بين بوشهر و بندر دوحه را كه ۲۵۰ مايل است، ۲۴ ساعته طي مي كند.* هر مسافر مي تواند تا ۵۰ كيلو بار به طور رايگان همراه داشته باشد.ميان تيتر (Subhead): ميان تيتر معمولاً چند كلمه يا عبارت كوتاه است كه در ميان خبرهاي طولاني و خبرهاي تلفيقي براي تفكيك مطالب مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. استفاده از ميان تيتر در اين گونه خبرها نه تنها لازم، بلكه ضروري است، زيرا براي خواننده سهولت بسيار ايجاد مي كند.اندازة حروف ميان تيتر از اندازة حروف متن خبر درشت تر است. بايد توجه داشت كه استفاده از تيترهاي فرعي بستگي به اهميت و اندازة خبر دارد.منبع ]]> باشگاه خبرنگاران Sat, 13 Jul 2013 08:26:19 GMT http://mwfpress.com/vdcd.j0o2yt0kka26y.html عوامل تاثیرگذار بر خبر http://mwfpress.com/vdca.inyk49nmy5k14.html در ماهیت هر رویداد تعدادی از «ارزشهای خبری» به نسبتی نهفته است. ارزشی که هر رویداد واقعی در ماهیت خود دارد. عینی ثابت و تغییرناپذیر است. درحالی که آنچه به نام «خبر» در روزنامه چاپ می شود و یا از طریق رادیو وتلویزیون پخش می شود، حاصل تاثیر عوامل گوناگونی است.که واقعیت را به صورت واقعیت نسبی نشان می دهد. از لحظه ای که یک رویداد شکل می گیرد تا لحظه ای که به صورت «خبر» منتشر می شود افراد گوناگونی در انتخاب و نحوه ارائه خبر آن رویداد دخالت و تصمیم گیری می کنند. در حالی که ارزشهای خبری نهفته در رویداد ظاهراً از عوامل تعیین کننده در ارائه خبر یک رویداد به شمار می آیند. اما عوامل دیگری نیز نقش خود را به صورت آشکار یا نهان ایفا می کنند. این عوامل که تحت تاثیر فرهنگ و نظام حاکم بر هر کشور قرار دارند و بر فرآیند تهیه، انتخاب و ارائه خبر اثر می گذارند، به اختصار عبارتند از: ۱. عوامل درون سازمانی: این عوامل که در درون یک سازمان خبری وجود دارند. و بر نحوه انتخاب، تهیه و ارائه خبر اثر می گذارند. شمال اعمال نظر مدیریت موسسه به صورت آشکار یا نهان (سیاست خبری) جامعه پذیری کارکنان موسسه خبری با توجه به معیارها و ارزشهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی، و غیره اعمال نظر شخصی خبرنگار بر اساس باورها، نگرشها و اعتقادات او، مسائل فنی روزنامه (میزان جا در صفحه) و غیره است. ۲. عوامل برون سازمانی: عواملی که از خارج سازمان بر فرایند خبر تاثیر می گذارند، شامل محدودیتهای قانونی، اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی (خصوصی یا دولتی)، منابع خبری (روابط عمومی)، صاحبان آگهی، گروههای فشار، خوانندگان روزنامه و غیره است. در اصل، روزنامه نگار باید یک رویداد خبری را بی طرفانه گزارش کند. اصل عینیت را رعایت کند همانند یک پستچی ناقل پیام خبری باشد و کوشش کند واقعه را به همان شکلی که اتفاق افتاده گزارش کند. و نه به صورتی که خود او، سردبیر و یا افراد دیگر مایلند اتفاق افتاده باشد. همان طورکه می دانیم «عینیت» (Objectivity) یک مفهوم نسبی است که تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار می گیرد. بنابراین «عینیت» مطلق تصوری بیش نیست. در الگوی های ارتباطی، به این اعمال نظرها که خود آگاه یا ناخودآگاه صورت می گیرد. «پارازیت» یا «اختلال» می گویند. بنابراین، اعمال نظر خبرنگار و یا مدیر روزنامه درکوچک و بزرگ کردن واقعه ای که استحقاق و ارزش آن را ندراد. یک نوع اختلال محسوب می شود. با همه این احوال، روزنامه نگار می کوشد، یک واقعه را همان طوری که اتفاق افتاده است و استحقاق و ارزش آن را دارد، گزارش کند. و از تاثیر عوامل گوناگون حتی الاامکان بکاهد. به عبارت دیگر، کوشش روزنامه نگاران بر این باشد که خبر را به نظر گرفتن ارزش‌های نهفته در خبر گزارش کنند و نه با ارزشهای ساختگی و یا اعمال نظرهایی که خبر را به یک داستان تخیلی تبدیل می کند. لینک مرتبط: ارزش ها و عناصر خبری خبر چیست؟ ]]> باشگاه خبرنگاران Sat, 13 Jul 2013 07:42:57 GMT http://mwfpress.com/vdca.inyk49nmy5k14.html ارزش ها و عناصر خبری http://mwfpress.com/vdcb.abaurhbf9iupr.html ارزش های خبری کدامند؟پیام باید دارای ویژگی هایی باشد که به آن بتوانیم خبر اطلاق کنیم بر همین اساس ۷ ارزش برای یک پیام قایل خواهیم بود تا به آن خبر گفته شود:این ارزش ها عبارتند از:۱-شهرت(Fame/ Prominence)(اشخاص، اشیاء و نهادهایی که از شهرت و اعتبار بیشتری برخوردار هستند به همان میزان از ارزش خبری بالاتری برخوردارند البته شهرت شخص ممکن است حقیقی یا حقوقی باشد در هر صورت هر چه شاخص معروف تر باشد ارزش خبری بیشتر است. علت مهم بودن شهرت در ارزش های خبری داشتن سندیت، اهمیت و ذهنیت برای خوانندگان است. خبر مسافرت رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی و افتتاح نیروگاه در این استان از خبر مسافرت یک وزیر به همین استان و افتتاح یک سد مهمتر است.( در صورت ارجح نبودن سایر ارزش های خبری) دیدگاهی منتقدانه در این زمینه وجود دارد و آن این است که خبرها مردم عادی را پوشش نمی دهند چونکه اینان از شهرت برخودار نیستند روزنامه نگاران فقط به مشاهیر آن هم بیشتر از نوع قدرتمند و قدرتمدار آنان می پردازند حال آنکه قهرمانان واقعی مردم هستند.مثال: معاون اول رییس جمهور در همایش کانون های فکر: دولت احمدی نژاد از کانون های فکر حمایت می کند.خبرگزاری ایسنا: دکتر پرویز داودی معاون اول رییس جمهور گفت: دولت نهم با توجه به توانی که در اختیار دارد از کانون های فکر حمایت می کند.وی با مبارک دانستن تقارن هفته بسیج با همایش کانون های فکر افزود:...۲-بزرگی کثرت و فراوانی ( تعداد و مقدار)(Magnitube)این ارزش خبری به طور عمده اعداد و ارقام را شامل میش شود و هرچه حجم و آمار بیشتر باشد ارزش خبری بیشتر است. ارزش خبر سانحه تصادف و کشته شدن ۷ نفر بیشتر از خبر سانحه تصادف و کشته شدن دو نفر است. مثال:۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموخته دانشگاهی بیکارنددبیرکل مجمع متخصصان ایران با اعلام این خبر افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده از ۴ میلیون ایرانی ساکن در خارج از کشور ۶۰ درصد دانش اموخته دانشگاه ها هستند که باید زمینه جذب آنان که در نوع خود از تخصص های بالایی نیز برخوردارند، فراهم شود.۳-درگیری ( اختلاف و منازعه، حوادث ، برخورد آراء)(Confict)این گونه از رویدادها حاوی برخوردهایی هستند که در شکل های مختلف جلوه گر می شوند و بین افراد، گروه ها، ملتها و کشورهای مختلف صورت می گیرد.اخبار مربوط به سرقتها، جنگ ها، قتل ها ، تصادفات، زلزله و آتشفشان ها و نظایر آن از این جمله هستند مثال: حل اختلاف هسته ای ایران از طریق مذاکره مستقیمخبرگزاری فرانسه: دو تن از سناتورهای آمریکایی خواستار حل اختلاف فناوری هسته ای ایران از طریق مذاکره مستقیم شدند.مثال: اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد برای حل مشکل صنفی ] به خیابان کشیده شدگروه اجتماعی- تجمع صنفی دانشجویان دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران که ظهر دیرو.ز آغاز شده بود، به بیرون از دانشکده فنی کشیده شد ۴- مجاورت(Proximity)مجاورت جغرافیایی که توجه و حساسیت را برمی انگیزاند و مجاورت معنوی( زبان ، دین ، ملیت و اشتراکات)خوانندگان و مخاطبان مایلند که ابتدا خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای همجوار خود را برای خواندن در اولویت قرار دهند. مجاورت ممکن است به صورت جغرافیایی، معنوی ، فرهنگی ، هنری، صنفی ، تحصیلی و حتی به صورت جنسیتی باشد. مثال: یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه ها زن هستندتهران- خبرگزاری مهر- به رغم این که در دهه های گذشت زنان نقش کمرنگی در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی داشته اند امروزه بیش از یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی در تصاحب زنان است.دکتر محمد علیپوری دبیر ستاد رفاه اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلب افزود:۵-استثناء و شگفتی (Oddity)این نوع خبرها از نظر کم سابقه بودن، غیرعادی بودن ، نادر بودن، و عجیب بودن دارای ارزش خبری هستند. مانند تولد گوساله دو سر، قدبلندترین فرد جهان، کسب مقام نخست در المپیاد های جهانی توسط دانشجویان ایرانی از آن جمله اند.مثال: رییس جهاد دانشگاهی کشور: نخستین حیوان شبیه سازی شده در ایران تا پایان امسال متولد می شود خبرگزاری ایسنا: رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال ، خبر تولد نخستین حیوان شبیه سازی شده توسط پژوهشگران این نهاد علمی را به مردم شریف ایران بدهیم.۶- تازگی و زمان (Timelyness)هرچه زمان وقوع رویداد تا انعکاس خبر کمتر باشد ارزش خبری بیشتر است. در دنیای امروز که رقابت بین مطبوعات بسیار زیاد است روزنامه هایی موفق تر هستند که حاوی اخبار تازه تر و به موقع باشندعضو بسیج دانشجویی دیروز از تشکیل پارلمان دانشجویی حمایت کرد.ایسنا: عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران روز گذشته با حمایت از پارلمان دانشجویی بر غیر دولتی بودن آن تاکید کرد.حمید موسوی گفت:۷-دربرگیری(Impact)یک رویداد هر چه بر افراد و گروه های بیشتر در یک جامعه تاثیر بگذارد اعم از تاثیر مثبت یا منفی مستقیم یا غیرمستقیم دارای ارزش خبری بیشتری است. مانند خبر بازگشایی مدارس سراسر کشور، خبر در مورد وام دانشجویی و نظایر از آن جمله اندکلید خبرنویسی کجا قرار دارد؟اگر ارزش های خبری به اخبار شکل می دهند“ عناصر خبری ” اخبار را به نمایش می گذارند و این عناصر خبری کلیدی برای خبرنویسی به شمار می روند.۱-که(چه کسی) (Who)شخص یا اشخاص و اشیایی که در واقعه و رویداد شرکت یا مداخله دانرد یا به نحوی با آن ارتباط دارند۲- کی( When)زمان وقوع رویداد۳-کجا(Where) مکان وقوع رویداد۴-چه( ماهیت- چه چیزی) (What)آنچه که رویداد را تشکیل می دهد و موضوع و نوع واقعهو ماهیت آن را مشخص می کند۵-چرا(Why) علت و انگیزه ای که سبب وقوع رویداد شده است۶-چطور- چگونه(How) نحوه وقوع رویداد و تریکب و کیفیت آن را توصیف و تشریح می کندالبته باید یادآور شویم بین عناصر خبری و ارزش های خبری رابطه مستقیم وجود دارد:چه کسی با شهرت- چه چیزی با دربرگیری، شگفتی و فراوانی-کجا با مجاورت- چه وقت با تازگیخبرنگار کارآزموده هر گاه می خواهد رویدادی را به خبر تبدیل کند تلاش می کند تا هر شش عنصر فوق را در خبر و گزارش خود لحاظ کند .در نظر گرفتن این عناصر به غنای خبر می افزاید و تصویر جامعی از رویداد را به مخاطب ارایه می کند و در واقع خبرنگار برای آنکه بتواند خبر جامعی را ارایه دهد در برابر هر رویداد این شش پرسش را برای تکمیل خبر، از دیگران می پرسد تا خبری کامل و بی نقص تهیه کند.مثال ها: وزیر امور خارجه عازم دهلی نو شد- وزیر امور خارجه امروز عازم دهلی نو شد-وزیر امور خارجه امروز برای مذاکره در مورد بحران کشمیر عازم دهلی نو شدپاره ای نکات مهم: تنها در صورتی می توان از نام و نام خانوادگی یک فرد در آغاز خبر استفاده کرد که ذکر نام وی تداعی چهره او را در ذهن مخاطب ایجاد کند-روزنامه نگاران در مواردی که عنصر چه چیزی از ویژگی های فراوانی و دربرگیر برخوردار است از آن به عنوان عنصر جذاب خبر در پاراگراف اول استفاده می کنند. -عنصر کجا از لحاظ مجاورت در دو شکل جغرافیایی و معنوی بروز می کند- عناصر خبری چرا و چطور جنبه های تحلیلی و توصیفی رویدادها را تبیین می کنند.منبع(+) ]]> باشگاه خبرنگاران Wed, 10 Jul 2013 08:24:04 GMT http://mwfpress.com/vdcb.abaurhbf9iupr.html خبر چیست؟ http://mwfpress.com/vdce.o8ebjh8wv9bij.html در هر دقیقه از روز، اتفاقات بیشماری در جهان روی می دهد. رسانه های خبری از میان این حوادث، تعدادی را انتخاب کرده و به عنوان خبر ارائه می دهند. بدون وجود یک روش متداول و روال جاری در برخورد با این حوادث و اطلاعات بیکران، هیچ سازمان خبری نمی تواند درست عمل کند. هریک از اندیشمندان و صاحبنظرانی که در عرصه ارتباطات فعالیت کرده اند با استفاده از تجربیات و دیدگاه و استنباطات خود در عرصه مطبوعات تعریف خاصی  برای خبر ارائه کرده اند که البته در برخی موارد تا حدودی با هم تفاوت دارد.روزنامه نگاران معمولاً برای خود، ضوابط و معیارهایی دارندکه با توجه به آن معیارها، وقایع «خبری» را از «غیرخبری» تمیز می دهند.این حقیقت دارد که ضوابط و معیارهای گزینش خبر، تحت تأثیر عوامل گوناگونی شکل می گیرد. از این رو آنچه به نام «خبر» ارائه می شود، حاصل تصمیم گیریهای مختلف است. این نیز حقیقت دارد که وقایع دنیای خارج، واقعی، عینی و تغییرناپذیرند؛ بنابراین با توجه به این اعمال نظرها، تصمیم گیریها و انتخابها، «خبر»واقعیت (Reality) را به صورت واقعیت نسبی (Relative) نشان می دهد درواقع رویداد و پیام باید دارای ویژگی ها و ارزش هایی باشد که به آن خبر بگوییم.از این ویژگی ها در عرصه خبر نویسی به نام ارزش های خبری یاد می شود. البته باید در نظر داشت که در ماهیت هر رویدادی ارزشهایی نهفته است اما همه این ویژگی ها نمی تواند جزء ارزش های خبری باشد از سویی نیز باید گفت که خبری که برای انتشار گزینش می شود باید حداقل دارای یکی از ارزش های خبری و یا تلفیقی از چند ارزش خبری باشد. ]]> باشگاه خبرنگاران Tue, 09 Jul 2013 09:59:09 GMT http://mwfpress.com/vdce.o8ebjh8wv9bij.html