کمپین دعوت از مسلمانان آکسفورد برای گزارش دادن جرائم ضداسلامی

فیلم/ وطنم...

حمایت آمریکا و همپیمانان آن از تروریست‌ها با سلاح‌های شیمیایی

گذشت 48 سال از سوزاندن مسجدالاقصی

بازداشت ۳۸۰۰ فلسطینی از آغاز ۲۰۱۷ تاکنون

برگزاری دور اول رایزنی معارضان «سه‌گانه» سوریه در عربستان

نیمی از عناصر داعش در تلعفر اتباع خارجی هستند

حمله موشکی و توپخانه‌ای یمن به ۳ منطقه در جنوب عربستان

عکس/ شهادت «محسن حججی» در نگاه مردم سوریه

کاربران فضای مجازی خواستار استیضاح ترامپ شدند

فیلم/ اسرائیل هم مگه شکست می خوره؟!

نگاهی بر وضعیت انسانی، جغرافیایی و سیاسی رام الله

رشد سری روابط مصر و امارات با کره شمالی

سراسیمگی سعودی‌ها از مقاومت یمنی‌ها

کُردستان در جلب حمایت بغداد برای همه‌پرسی ناکام ماند

اصرار رژیم صهیونیستی بر تغییر «توافق‌ جنوب سوریه»

فیلم/ «ویتوریو»؛ صهیونیست ستیزی از ایتالیا!!!

تجمع معترضان در اطراف برج ترامپ در نیویورک

تلاش مسلمان آمریکایی برای زدودن تعصبات ضداسلامی

استراتژی جدید حملات داعش چیست؟

سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
کد مطلب: ۱۴۶۸
۱ نظر
داخلی آرشيو گزارش صفحه امپریالیسم فرهنگی
بررسی جایگاه معنویت در سینمای هالیوود
سینما و معنویت / بخش اول
بررسی جایگاه معنویت در سینمای هالیوود
معنویتی که هالیوود بازنمایی می‌کند با نادیده گرفتن خدا، مادی‌گرایی و ماتریالیسم را در چارچوب اصول و بنیان‌های مدرنیته بازتولید کرده و در خدمت منافع غرب قرار می‌دهد.
گروه پژوهش جبهه جهاني مستضعفين - حاکمیت عقلانيت مدرن پس از رنسانس باعث شد تا مذهب و قداست آن از صحنه اجتماعي و سياسي جامعه غرب رخت بر بندد و علم و به دنبال آن تكنولوژي و ماده، جايگزين مذهب شود.

ولی این انسانی كه با كشتن مذهب، علم را جايگزين آن كرده بود، به تدریج دچار خلأ عميقی گرديد: از يك سو با توجه به حاكميت عقلانيت مدرن، امكان بازگشت به سمت مذهب مسيحي قبل از رنسانس وجود نداشت، و از سوي ديگر نياز شديدي به مذهب را در خود احساس مي كرد. پس لاجرم نياز به ظهور مفهوم جديدي بود تا اين خلأ عظيم را پر كند كه اين مفهوم در قامت معنويت (spirituality) ظهور كرد.

معنویت نوین
به طور كلي بحران هاي روحي و هويتي كه به دليل مادي گرايي مدرنيته به وجود آمد، بازگشت مجدد انسان به معنا و قدسیت را در پی داشت. ولی قدرت‌هاي غربي كه اين امر را تهديدي عليه منافع خود تلقي مي‌كردند، به بازخواني معنويت، مطابق ميل و سليقه خود در قالب "معنويت نوين" مبادرت ورزیدند.

این معنويت نوپديد (به عنوان جايگزيني براي عرفان و معنويت ديني)، به اشكال گوناگونی در غرب بر مردم عرضه شد. از جمله:

۱- استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و کارتون‌های کودکان: توجه به نقش هنر و بازی در شکل‌دهی به نظام ارزشی و فکری جامعه؛

 


۲) استفاده از فیلم‌های سینمایی: فیلم‌های معنوی هالیوود، سینمای ماوراء؛

 

۳) بهره‌گیری از ورزش - ورزشکاران – ورزشگاه‌ها: (یوگا، فالون دافا)

 

۴) استفاده ازنمادها: (شیطان‌پرستی، گروه‌های مسیحی)

 



۵) استفاده از ادبیات مکتوب: به ویژه در عرصه رمان و داستان¬های عرفانی (کتاب¬های کوئیلو، رمان هری پاتر) (1)

 


سینما و معنویت
در این میان صنعت فيلم و سينما به دليل گستره وسيع و محبوبيت و مقبوليتي كه بين مردم دارد، شايان توجه است. آنگونه که در کتاب "موج سوم" تافلر بیان می شود، جهان در عصر حاضر وارد دوره سوم یعنی دوره ارتباطات و مبادله اطلاعات شده است. 

جهان امروز، جهان تصویر است و عمده‌ترین مصداق این تصویر، سینماست. سینما در عصر حاضر یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری و صنعتی در راستای گسترش هویت، فرهنگ و اندیشه ارزیابی شده است. نگاهی به آثار تولید شده توسط هالیوود، بالیوود و دیگر کمپانی‌های فیلم‌سازی شاهدی بر این مدعاست.(2)

زبان سينما، زبان تصوير است و زبان تصوير مناسب‌ترين زبان براي تأويل هاي متكثر است؛ چرا كه تأويل مختص متن است و سينما يك متن تصويري با نشانه‌هاي بي‌نهايت متكثر است. 

همين عامل اساسي است كه سينما را در بيان مفاهيم معنوي از ديگر رسانه ها متمايز مي سازد. هر فرد، با توجه به ماهيت نيازها و ميزان پيچيدگي احساسات و عواطف خود در طبيعت، به يك هم‌ذات‌پنداري و يا همبستگي معنوي مي‌رسد و بدين ترتيب خود را به آرامش و سكون مي‌رساند.(3)


هالیوود و معنویت
هالیوود مرکز فیلم‌سازى آمریکاست که سالانه حدود ۷۰۰ فیلم تولید می‌کند و حدود ۱۵ میلیارد دلار سود خالص در سال به دست می آورد. نزدیک به ۷۸% سینماها و تلویزیون‏‌هاى جهان از آن تغذیه می‌‏شوند. هالیوود همواره مبانى نظرى خودش را که محصول ایده‌‏ها و اهدافش است ‏به زبان تصویر ترجمه می‌کند. بازنمایی معنویت نوین یکی از کارکردهای این کمپانی است. 

تمايل روزافزون كمپاني‌هاي فيلم‌سازي غربي براي فيلم‌هاي با مضمون معنوي و متافيزيكي پرده از این واقعيت برمي‌دارد كه حاكمان غرب از سينما به عنوان يكي از راهبردي‌ترين ابزار براي توسعه معنويت نوپديد استفاده مي‌كنند؛ از اين رو مي‌توان گفت: سينماي معناگرا (معنويت گرا) در شكل غالب و شايعش از پديده‌هاي عصر معنويت گرايي است.


فیلم های معنویت گرا در هالیوود
درصد بسيار بالايي از توليدات سينمايي هالیوود اختصاص به فيلم‌هاي معناگرا دارد. براي نمونه مي‌توان به فيلم‌هاي "نمايش ترومن" ساخته "پيتر ويد"، "چه آرزوهايي كه مي‌آيند" ساخته "وينسنت وارد"، "ديگران" ساخته "آلخاندر آمنابار" و "مسير سبز" اشاره كرد كه هركدام به گونه‌اي باورهاي معنويت نوپديد را القا مي‌كند.(4) 

همچنين نگاهي به "ئی تی"، "جنگ ستارگان"، "ماتریکس"، "ارباب حلقه‌ها"، "حس ششم" و تعداد بی‌شماری آثار علمي - تخیلی نيز مؤيد اين مسأله است.

از دیگر فیلم‌هایی که سعی در القای معنویت دارد، "فرشتگان بر فراز برلین" است. معنویت "فرشتگان بر فراز برلین"، محصول یک برداشت کاملاً اومانیستی است.(5)

وجه مشترک این‌گونه فیلم‌ها که به تدریج از جنگ جهاني دوم به بعد تولید شد، محدودیت حضور و قدرت خداوند و عاملیت مستقیم موجودات مادی با پدیده‌های متکثري بود. شیطان، جهنم، ملائکه، اجنه، ارواح انسانی و در برخی موارد خود خداوند را نیز در این گونه تولیدات موضوع و محل مادی قرار می‌دادند.(6)
 

معنویت، سینما و جریان های اجتماعی - سیاسی
در آمریکا، ظهور و حضور معنویت در فیلم، همواره متاثر از شرایط اجتماعی و سیاسی، با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است. بحران‌های پایان دهه شصت و هفتاد، نوعی ضد فرهنگ و معناستیزی در فیلم‌های آمریکایی را رواج داد. 

در واقع معانی‌ حاصل از نگرش‌های سیاسی - انتقادی، در دهه‌های شصت و هفتاد مهم‌ترین معناپردازی‌ها به حساب می آیند. تأثیر تفکر انتقادی چپ، همه جا دیده می‌شود؛ نه تنها در «خرابکارها» (1967) یا «سن میکله یک خروس داشت» (1971) یا «پدر سالار» (1977) و «حکومت نظامی» (1973)، بلکه در تمام فیلم‌های آمریکایی هم تأثیر ادوار سیاسی و اجتماعی بر معنا آشکار است.

اما از سال ۱۹۷۱ میلادی به بعد جریان جدیدی در حوزه فیلم و سینما ایجاد کرد که بعدها به سینمای دینی یا سینما ماوراء معروف شد و در این راستا فیلم‌ها و کارتون‌های متعددی تولید گردید. (7)

نکته شایان ذکر آنکه ساخت فیلم‌های معنویت گرا منحصر به هالیوود نیست. در کشورهایی مانند هند، چین، ژاپن و مکزیک که دارای ادیان و آیین‌های کهن هستند نیز سوژه‌های روحی و باطنی به گونه‌ای قابل توجه در فیلم‌هایشان دیده می‌شود. (8)

سینمای هالیوود با مثله مثله كردن عقل، پاي در جهاني وراي عقل مي گذارد و معنويتي "معلق" و بي‌قاعده را براي جهان جديد پديد مي‌آورد.(9) بر این اساس می‌توان گفت، معنویتی که هالیوود بازنمایی می‌کند با نادیده گرفتن خدا، مادی‌گرایی و ماتریالیسم را در چارچوب اصول و بنیان‌های مدرنیته بازتولید کرده و در خدمت منافع غرب قرار می‌دهد.

ادامه دارد...

برخی منابع:
۱- http://makaedeblis.blogfa.com/post-۴.aspx
2- http://www.aviny.com/Article/Special-Articles/۸۶/۶/halivod.aspx
3- معماری، محمد. معنویت و سینما. ضمیمه خردنامه همشهری » ۳ دی ۱۳۸۳ - شماره ۳۷
4- شريف زاده، بهمن. مديريت معنويت گرايي در غرب، مطالعات معنوي، پاييز ۹۰، ش ۱ 
5- http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/۳۸۱۴/۴۰۴۴/۲۶۸۴ 
6- http://www.majaleha.blogfa.com/post-۶۰.aspx
7- http://erfan۹۰.persianblog.ir/post/۲۴۹
8- http://nozohor.porsemani.ir/content
9- معماری، محمد. معنویت و سینما. ضمیمه خردنامه همشهری » ۳ دی ۱۳۸۳ - شماره 37
Share/Save/Bookmark
۱۳۹۲-۰۳-۲۱ ۱۶:۲۳:۳۸
سلام
لطفا اسامی نویسند گان مقالات ونیز گردانندگان سایت را هم منتشر کنید تا خیال راحت باشیم از عضویتمان (54)