نگاهی به تناقض‌گویی غرب درباره انتقال موشک از ایران به یمن

اعدام بیش از ۲۰ عنصر تحریر الشام توسط جیش الاسلام در شرق دمشق

کشف یک گور جمعی حاوی اجساد سرکرده‌های داعش در «المطيبيجة»

برگزاری راهپیمایی میلیونی حمایت از قدس در کراچی

عکس/ تداوم تظاهرات جهانی در اعتراض به طرح ترامپ

آزادی میلیاردر فلسطینی بازداشت‌شده در عربستان

قدس را پایتخت ابدی فلسطین می شناسیم

آزادسازی ۲۵ روستا در منطقه «مطیبیجة» عراق از عناصر داعش

هلاکت «صلاح‌الدین الشیشانی» در سوریه

کشف دو گور جمعی دیگر در «سنجار» عراق

برگزاری تظاهرات گسترده ضد صهیونیستی در مکزیک

استفاده صهیونیست‌ها از گازهای مشکوک علیه مردم فلسطین

انبار سلاح و مهمات ارتش عربستان در نجران منهدم شد

انتشار خبر ورود نیروهای چینی در سوریه تکذیب شد

پیشروی ارتش سوریه در مرزهای اداری استان ادلب

برگزاری تظاهرات فلسطینیان علیه ترامپ درکرانه باختری

ادامه پیشروی‌های ارتش یمن و انصارالله در «الخوخه» یمن

هلاکت ۱۰ داعشی در مرز بین دیاله و صلاح‌الدین

تظاهرات «میلیون‌ها نفر برای قدس» در غزه

برگزاری تظاهرات ضد آمريکايي در هند

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد مطلب: ۷۸۹۰۹
داخلی آرشيو خبر صفحه سوریه
هشدار مفتی اعظم سوری مسلمانان از افتادن در دام افراط گرایی
هشدار مفتی اعظم سوری مسلمانان از افتادن در دام افراط گرایی
"من از تمام فرقه های اسلام پیروی می کنم. من در عمل سنی هستم و در بیعت شیعه. ریشه من سلفی است و صفاء من صوفی."
جبهه جهانی مستضعفین - در گفتگو با مفتی اعظم سوریه
دکتر احمد بدر الدین محمد ادیب حسون مفتی اعظم سوریه در طول سفر اخیر اما کوتاه اش به کشمیر مسلمانان را به افتادن در دام افراط گرایی و تعصب مذهبی هشدار داد و بر وحدت مسلمانان و پیام جهانی اسلام تأکید کرد.
مفتی حسون یک بار گفت :”من از تمام فرقه های اسلام پیروی می کنم. من در عمل سنی هستم و در بیعت شیعه. ریشه من سلفی است و صفاء من صوفی.”
مفتی عالم در مدرن ترین-اما جنگ زده-کشور عربی در حلب در سوریه متولد شد. پدر او، محمد ادیب حسون نیز شیخ شناخته شده ای بود.
دکتر احمد بدر الدین حسون در دانشگاه مطالعات اسلامی تحصیل کرد جایی که او در مقطع دکترای فقه شافعی فارغ التحصیل شد. حسون در جولای ۲۰۰۵ یعنی شش سال قبل از شروع جنگ و بعد از مرگ مفتی احمد کوفتارو به عنوان مفتی اعظم سوریه انتخاب شد.
در طول اقامت خود در سرینگر در مورد وضعیت جهان عرب به ویژه سوریه, مسائل مربوط به دنیای مسلمان و نیاز به اجماع روحانیون مسلمان در رابطه با افراط گرایی و فرقه گرایی صحبت کرد.
در اینجا گزیده ای از این گفتگو آورده شده است.
لطفا در مورد آنچه واقعا در سوریه اتفاق می افتد توضیح دهید؟
پیش از آنکه در مورد سوریه صحبت کنم، می خواهم در مورد کشمیر صحبت کنم. این اولین بار است که از اینجا دیدن می کنم. فکر نمی کنم پیش از این هیچ عالم سوری به کشمیر آمده باشد. ما در مورد وضعیت کشمیر از رسانه های غربی می شنویم و آنچه که درباره کشمیر طرح ریزی کرده اند که فقط نزاع و ناآرامی در اینجا وجود دارد و هیچ ارزشی برای زندگی انسان وجود ندارد و مردم در اینجا زندگی عادی ندارند، این همان چیزی است که ما قبل از ورود به کشمیر در ذهن داشتیم. اما این جا بهشتی بر روی زمین است، رسانه ها حقایق را تحریف کرده اند. زمانی که من وارد کشمیر شدم، احساس کردم که ما برای کشمیر به اندازه کافی کار نمی کنیم.
می دانم که هندوستان زمانی مرکز دانش اسلام بود و قبل از استعمار هند علما از کشمیر و هند به سوریه و کشورهای دیگر برای مطالعات دینی می آمدند. اگر از کتابخانه من در سوریه بازدید کنید، کتاب های زیادی می ببینید که توسط محققان هندی نوشته شده است. و این مسئولیت بر روی شانه های من است تا جهان را در مورد وضعیت هند و کشمیر مطلع کنم. آرزو می کنم صلح در کشمیر برقرار شود.
من اعتقاد دارم که مردم شبه قاره هند, هند، پاکستان, بنگلادش، میانمار و سریلانکا باید متحد و تبدیل به یک شبه قاره قدرتمند شوند. آنها می توانند به یک ملت بزرگ تبدیل شوند. اگر کشورهای اروپایی می توانند متحد شوند و اتحادیه اروپا را تشکیل دهند چرا جنوب آسیا نتواند این چنین باشد؟ اروپا اکنون یک مجلس واحد دارد. من برای ارائه سخنرانی به آنجا دعوت شدم و شگفت زده شدم وقتی متوجه شدم که آنها به ۱۴ زبان مختلف را صحبت میکنند با این حال زیر یک سقف هستند. من بر آنها تأکید کردم تا این وحدت را حفظ کنند.
اروپا دو جنگ جهانی را تجربه کرده و زندگی میلیون ها نفر انسان از بین رفته، اما آنها همه چیز را حل و فصل کردند و پارلمانی واحد برای همه ی اروپاییان دارند.۷۰ یا ۸۰ سال قبل انگلیسی ها و فرانسوی ها آمدند و یک ملت عرب در شام را به چهار کشورلبنان، سوریه، اردن و فلسطین تقسیم کردند. آنها از لحاظ سیاسی ما را تقسیم کردند و این کار را تنها توسط دو وزیر امور خارجه سایکس و پیکو انجام دادند. حالا, مردم می خواهند مجددا متحد شوند و سوریه همواره خواستار اتحاد مجدد بوده است. به همین دلیل است که مجازات می شویم. آنها می خواهند ما را بر اساس دین و فرقه ها تقسیم کنند. سوریه همواره مخالف توطئه های شان بود و ما علیه آنها ایستادیم. هنگامی که ارتش سوریه وارد لبنان شد کشور به چهار نهاد سنی، شیعه، دروزی و مسیحی تقسیم شده بود و وقتی که ارتشمان عقب نشینی کرد، لبنان یکی و متحد شده بود.
آنها رفتند تا مردم عراق را تفکیک کنند در آن زمان سوریه حاضر نشد حریم هوایی خود برای هواپیماهای آمریکایی باز کند و این نیز یکی از دلایلی است که مجازات می شویم. چرا که از تعظیم در مقابل آنها خودداری کردیم.
هر چه در حال حاضر در سوریه اتفاق می افتد، اجرای مجازات توسط ایالات متحده و متحدانش است زیرا ما همیشه در برابر آنها ایستادیم. ما در مقابل افراط گرایی مذهبی که آنها می خواهند با آن اسلام را تضعیف کنند سر خم نکردیم. آنها سعی می کنند ما را بر اساس عقاید مختلف مانند حنفی، جعفری، سنی و شیعه تقسیم کنند تا سرگرم مبارزه با یک دیگر بمانیم. واقعیت این است که ما به هیچ یک از این به اصطلاح ابرقدرت ها تعظیم نکردیم پس آنها جنگجویان را از سراسر جهان جمع آوری کردند و کاری کردند که آنها در کشور خود ما علیه ما مبارزه کنند.
پس منظور شما این است که هر آنچه در سوریه اتفاق می افتد یک جنگ نیابتی تحمیل شده توسط آمریکا و متحدانش است نه یک قیام مردمی مشروع علیه دیکتاتوری وحشیانه؟
مردم نباید آنچه را رسانه های غربی و دستگاه های تبلیغاتی شان به خورد آنها می دهند را باور کنند. از همه می خواهیم که به سوریه بروند و خودشان وضعیت حقیقی را ببینند. مانند کشمیر, آنها (رسانه های غربی) چیزهای منفی در مورد کشمیر به تصویر کشیدند. آنها تبلیغ می کنند که کشمیری ها یکدیگر را می کشند و خشن هستند. اما زمانی که به اینجا آمدیم از دیدن این چنین مکان زیبایی و مردم گرم و مهربانی بسیارغافلگیر شدیم.
وقتی که من به کشمیر رسیدم، آن را یک قطعه بهشت یافتم. بسیار دلنشین بود که صدای اذان را از همه مساجد می شنیدم. بسیار زیبا بود که میدیدم مساجد، معابد و دیگر اماکن مذهبی در کنار هم قرار دارند.
سوریه دارای بیش از ۲۳ فرقه مختلف است اما هیچ فرقه ای را بعنوان اقلیت نمی دانیم. معتقدیم که تمام فرقه ها برابرند. همه ی شهروندان سوری حقوق برابر داردند. ما در مورد دین و فرقه ها اختلاف نظر نداریم. اما متاسفانه برخی از قدرت های غربی نمی خواستند یک سوریه موفق و یکپارچه ببینند. آنها یک بازی بزرگ علیه ما به راه انداختند. اما الحمد لله آنها در طراحی شوم خود شکست خوردند.
آنها سخت تلاش کردند تا سوریه را به چندین نهاد کوچکتر تقسیم کند تا آن را تضعیف کند از آنجا که که سوریه تنها کشور عربی است که در برابر اسرائیل ایستادگی کرده است.
درک رایج در میان بخش بزرگی از مسلمانان این است که هجوم جهادی ها به سوریه در واقع تلاشی برای تشکیل یک خلیفه در آنجا بود؟
سوریه یک جامعه دموکراتیک است جایی که گروه های مذهبی مختلف مسیحیان، مسلمانان دروز، سنی و شیعه همزیستی دارند. کسانی که جنگ های خود را مذهبی می نامند این کار را برای تحریک افراط گرایی و رادیکالیسم در میان مسلمانان انجام می دهند.
به شما می گویم بعد از اینکه مصاحبه خود را منتشر کنید, شما با خشم و واکنش شدید مردم مواجه می شوید همانطور که رسانه های غربی به خوردشان داده اند. اما من از آنها درخواست می کنم به سوریه بیایند و با چشمان خود ببینند واقعا چه اتفاقی می افتد و چه کسی این کار را انجام می دهد.
تعداد زیادی از مردم کشورهای مختلف به سوریه آمدند تا یک به اصطلاح خلافت راه بیاندازند. هنگامی که پیامبر (ص) قرنها پیش گفت: اسلام در سوریه هرگز از بین نخواهد رفت. من از این افراد می پرسم: چرا ابتدا خلافت اسلامی را در کشورهای خود ایجاد نکردند؟ چرا آنها در برابر اسرائیل مبارزه نکردند و در تمام این سالها اولین قبله مسلمین مسجد القصی را آزاد نکردند؟ آنها توسط آمریکا و متحدانش گمراه شدند و فریب خوردند. بسیاری از این جنگجویان در سوریه حتی نمی فهمیدند که چرا و برای که در آنجا مبارزه می کنند.
اسلام دین صلح است و هرگز جنگی را علیه کسی به راه نیانداخته است و به دیگران پناه می دهد. در سوریه در آستانه ی پیروزی هستیم و به زودی اعلام خواهیم کرد ” سوریه عاری از جنگجویان خارجی است.”
هنوز آمریکایی ها در برخی نقاط سوریه حضور دارند و می آیند تا از داعش حمایت کنند. گزارش های معتبری وجود دارد که این روزها مشغول جابه جا کردن رهبران داعش به مکان های امن تر هستند. چه نوع خلیفه ای می خواهند با حمایت آمریكا تشکیل دهند؟
امروزه مردم به راحتی طعمه افکار افراط گرایانه می شوند. آیا این ناتوانی علما نیست؟ آیا علما احتیاج دارند رویکرد خود را تغییر دهد؟
این مشکل سه طرفه است. نخست آنکه بیشتر علما در گذشته به دام افتاده اند. آنها نتوانسته اند به آینده نگاه کنند. من یک محقق شافعی هستم و پایان نامه دکترای من در مورد امام ابوحنیفه بود. آنچه که از حضور امام در عراق متوجه شدم این بود که او برخی از پایه های فقه خود را آنجا گذاشت. پس از گذشت ۱۰ سال به مصر رفت و رویکرد و فقه خود را تغییر داد او به مردم آنجا گفت آنچه در عراق گفته ام پیروی نکنید و آنچه در مصر بیان کردم را پیش بگیرید (با توجه به آخرین مطالبی که دست یافتم.) می توانید تصور کنید که تنها در عرض ۱۰ سال او نگاهش را به دین اسلام تغییر داد. او اسلام را عوض نکرد و رویکرد خود طوری که به اسلام نگاه میکرد را تغییر داد. اسلام اعتقاد و طریقت است. اعتقاد را نمیتوان تغیر داد اما میتوان درک بهتری از اسلام داشت. بنابراین ما باید اسلام در دیدگاه های مختلف بشناسیم (اجتهاد).
دوما اینکه علمای ما باید خانه هایشان را ترک کنند. مسئولیت آنها در برخورد با مردم است نه بر عکس آن. پیامبر ما (ص) خود را به مکان خاصی محدود نکرد. او خود را به مردم رساند تا اسلام را ترویج دهد. و با پیامی از حجاز به سرزمین های دور و گسترده مانند یمن و سوریه سفر کرد.
من بسیار ناامید شدم وقتی مجاز به دیدار با دانشجویان در برخی مدارس هند نبودم. برعکس وقتی به اروپا سفر کردم آنها تمام دانشجویان را برای تعامل با من دعوت می کردند. علما ما باید از کوته فکری بیرون بیایند.
علمای ما از مکاتب فکری مختلف در طول خطبه جمعه خود مردم را بر مبنای فرقه ها متمایز می کنند و این موجب سردرگمی و آشفتگی مردم عادی می شود. من از این علما می خواهم نفرت و تعصب را وعظ نکنید. تنها مسلمانان را دور هم جمع نکنید. تمام بشریت را گرد آورید زیرا پیامبرمان تنها برای مسلمانان رحمت نیست بلکه او رحمت اللعالمین است. پس چرا پيامش را به مسلمانان فرقه ی خاصي محدود کنیم.
سومین مسیله اثر خارجی است. مانند ایالات متحده ی آمریکا که هدف نهایی اش تضعیف مسلمانان است. چه کسی هند را تقسیم کرده بود؟ این انگلیسیها بودند که این کار را انجام دادند و اکنون می بینید که درگیری کشمیر وجود دارد. این آرزوی آنها بود که هند و پاکستان باید در حماقت در این سرزمین زیبا باقی بمانند.
بگذارید در مورد کشمیر صحبت کنیم. شما با محبوبه مفتی سروزیر ایالت جامو و کشمیر ملاقات کردید و او را به عنوان الگویی در جهان اسلام معرفی کردید. این تفسیر بحثی در رسانه های اجتماعی اینجا برانگیخته است. آیا آگاه بودید که چنین بحثی دامن میگیرد؟
من شخصا سروزیر محبوبه مفتی را نمیشناسم و از سابقه ی او بی خبرم. تنها می دانم که هر زن مسلمانی باید محبوبه را الگوی خود قرار دهد به صورتی که او به این سطح رسیده است و یک منطقه خاص را اداره میکند. رسیدن یک زن مسلمان در جامعه آسیایی به چنین جایگاهی به نوبه ی خود یک موفقیت است. من به او گفتم که باید ام المومنین عایشه و خدیجه و دختر مورد علاقه پیامبر فاطمه را الگوی خود قرار دهد تا زنان مسلمان در آسیا از او الهام بگیرند. شاید رسانه های شما آن را به گونه ای دیگر بیان کردند. لطفا به مردم کشمیر از طریق روزنامه محترمتان اطلاع دهید. که تحت تاثیر مهمان نوازی او قرار گرفتیم و چندان در مورد نحوه اداره او اطلاع نداریم.
مسلمانان باید مسیر پیامبر اسلام (ص) را دنبال کنند و او را الگوی خود قرار دهند. دیگر نگویید اسلام شیعه و اسلام سنی. ما همه یکی هستیم و باید متحد باشیم.
من خوبی برای مردم کشمیر آرزو می کنم و واقعا میخواهم بیشتر درباره کشمیر بدانم. من همچنین از علمای کشمیر دعوت میکنم تا جهان را ببینند و افق فکری شان را گسترش دهند. هیچگاه اجازه ندهید که کسانی که نفرت و افراط گرایی وعظ میکنند در صفوف شما باشند.
اجازه دهید در مورد سوریه جمع بندی کنم. شما می گویید سوریه وارد یک مرحله جدید شده و جنگ رو به پایان است؟
این روزها روند بازسازی سوریه را آغاز کرده ایم من از برادران کشمیری می خواهم تا به ما در بازسازی سوریه کمک کنند و به تجارت با سوریه بپردازند. به ما کمک کنید تا سوریه را به پلی بین شرق و غرب تبدیل کنیم.


-iuvmpress
Share/Save/Bookmark